Siste 10
Spiller i trylleopera (30.07 | 15:37)
Mange uten jobb (30.07 | 15:38)
Kan vandre til Verdal (30.07 | 12:04)
Heder til kostymedamene (30.07 | 08:11)
Flest ledige plasser (29.07 | 14:09)
Kjempemessige Koht (29.07 | 13:27)
Stakk fra politikontroll (29.07 | 14:08)
Går over til Verdal (29.07 | 09:40)
Jazzet Stiklestad (29.07 | 09:21)
Si din mening
Skal du på Olsokdagene?
Ja
Nei
Reiser bort
Spelpub er obligatorisk
Vet ikke
Søk i arkivet
TV-adressa:
Vil totalforby røyking
Leder ved HUNT forskningssenter, Steinar Krokstad, vil at det skal bli totalforbud mot røyking i Norge.
IKKE BRA: Røyking er så helsefarlig at det bør totalforbys mener HUNT-forsker Steinar Krokstad (Illustrasjonsfoto)
Del artikkelen på Facebook

Ifølge Adressavisen mener Steinar Krokstad at det er realistisk å forby røyking i Norge over tid. Han mener at det først må bli forbud for 16-åringer, og at dette kan skje allerede i 2010. Fra 2011 skal dette gjelde for de under 17-år og i 2012 de under 18 år. Slik ser Krokstad det kan fortsette helt til alle er omfattet av røykeforbudet.

Deprimerende

Til Adressavisen sier Krokstad at det rent helsefaglig er deprimerende at vi tillater nye generasjoner å begynne med røyk og snus. – Vi burde ha operert med ventelister i helsetjenesten med ungdom som venter på tiltak for å slutte å røyke. Ventelista røykerne står på er mye viktigere enn andre venteliser, sier Krokstad.

Utfordrer politikerne

HUNT-lederen mener det er opp til politikerne å underskrive en ny lov og sette den ut i livet. Krokstad sier politikerne virker brydd når de blir konfrontert med dette forslaget, men han tror det kommer. – Det spørs hvem som er modigst, sier forskningslederen til Adressavisen.

Tips en venn om denne saken !
 

Skriv din mening
Send meg svar
 
Lite gjennomtenkt forslag...
20.02.10 - 13:52
Det er ulovlig å bruke og selge narkotika i Norge. Likevel bruker og selger ungdommer ned i 15 års alderen narkotika, og det kryr av narkomane i gatene. Staten vet ikke hvorden de skal løse dette problemet. Men de er mer bekymret for at barn kan bli utsatt for toakksrøyk i hjemmet, enn at de kan havne i et kriminelt miljø med narkotika. Så mener de at de skal klare å håndtere et totalforbud mot røyking?? De bør kanskje vise at de klarer å følge opp alle disse forbudene før de foreslår nye?? Snakk om idiotisk prioritering...
Av: Pusekatt Svar på innlegget
Kommer til og bli bråk
19.02.10 - 01:22
Blir det en lov imot røyking på offentlig område, blir det kaos. Det kommer til og bli masse regelbrudd for og si det sånn. Dette kan de i grunn bare glemme, for denne loven kommer aldri til og bli respektert uansett.
Av: Lucifer Svar på innlegget
Hva med innedyr??
17.02.10 - 18:20
Det er ikke bare barna det går utover. Hamsteren til en bekjent av meg måtte avlives pga. ødelagte, sorte lunger for ikke så mange år siden. Katter og hunder og andre dyr som er inne og bor i røyken kan ikke si ifra. Jeg tror mange tar hensyn til barna, men ikke tenker stort på dyrene...
Av: Sib Svar på innlegget
Øk toleransen...
16.02.10 - 09:51
Syns at debattene om røyking alltid har en tendens til å ta litt av... For min del syns jeg toleransenivået til en del ikke-røykere er skremmende lavt; jeg forstår ikke hvordan dere kan stille dere sånn til doms over andre mennesker? Jeg tror de fleste som røyker aksepterer at det ikke skal røykes i det offentlige rom, og mange tar faktisk hensyn til ikke-røykere, også med hensyn til lukt. OM det blir et totalforbud mot røyking; så er det jo foreslått (for de som faktisk leste artikkelen) at dette er noe som skal gå over tid, og det er jo ennå ikke vedtatt noe slikt forbud. Ettersom det faktisk er færre og færre som røyker, og forhåpentligvis enda færre som begynner, så er det ikke sikkert at dette kommer til å by på noen problemer overhodet, DERSOM forbudet kommer. Fram til da så må det jo være opp til hver enkelt om de ønsker å røyke, så lenge de tar hensyn til sine medmennesker. De som røyker inne sammen med barna blir det vel virkelig færre av; og fram til dette opphører helt, så blir det jo opp til hver enkelt om en ønsker å slippe barna dit eller ikke. For de som ikke røyker; bra for dere, men tenk dere litt om før dere slenger om dere med kritikk; det er faktisk ikke slik at røykere er dårligere mennesker. For dere som røyker, fra en som har sluttet; det ER faktisk irriterende enkelt, og det anbefales på det sterkeste..... :o)
Av: Gargamella Svar på innlegget
...
15.02.10 - 21:43
At dåkk gidde å fersvar henn skiten skjønnitj æ...
Av: nn Svar på innlegget
Is it yours too
15.02.10 - 20:45
Very nice site!
Av: alexa494 Svar på innlegget
Facinert
14.02.10 - 12:27
Må sei d, nårn sher på verdalinga som disskutere på nætte, dæven mang tå dåkk som e tragisk, usakle å rætt å slætt barnsle! Søøøkki ta, ta dåkk en fæmmer å lesa ijænnom nå tå d som står. Takk fer at d finns nån som kanj gota å aksepter ting hen, samfunnet bevæge sæ i en positiv rættning, å vil jørrå verdn te en ber plass å vårrå i, fer ail. Går an å slut å røk å vettu, e itj umule d, så spare dåkk nån tusinga i løpe tå åre, så kanj dåkk bruk dæm på anna ting, fer æksæmpel ongan dåkkers som dåkk snakke så my om hen, go for it ! :D spar pæng, hælsa å gi ræstn tå følke æn minnjer ting å klag på, åja feræstn! så stink itje så my hellj ;)
Av: fliring Svar på innlegget
Uvitende mennesker
10.02.10 - 14:01
Ser det er mange som faktisk sitter og forsvarer røykinga her. Helt utrolig, og i 2010 da! Virker som røykerne ikke har noe sosialt liv, ettersom dette tydeligvis ikke er noe andre mennesker har noe med. Vis meg en røyker som aldri har skadet et annet menneske med røykingen sin! Og som mange har påpekt her er det mange uskyldige barn som rammes av røykingen. Rart hvor egoistiske mennesker kan være. Trist rett og slett.
Av: Viser hensyn Svar på innlegget
Det er du som tar feil og jeg har rett
09.02.10 - 15:36
Da vil det betyr at du passer dine egne saker puntum finale oppfattet arn?
Av: Av k Svar på innlegget
" Egne saker "
10.02.10 - 13:58
Det å røyk e itj din egen sak skjønne du "k".. det e et samfunnsproblem, e litt vanskele ferr dæ å ferstå det skjønne æ..
Av: arn Svar på innlegget
Kos deg
09.02.10 - 18:14
så mye du vil, men la oss som ikke liker sigarettstanken slippe..... Dvs, når du hevder din rett til å forpeste eventuelle barn, må du også tolerere at noen av oss ikke ønsker at våre barn skal leke hjemme hos dere i sigarettosen.... Og nei, jeg lar ikke bilen gå på tomgang, når jeg en sjelden gang bruker bilen, er det som transportmiddel fra A til B
Av: Også barn av røykere Svar på innlegget
ikke bry dåkk
08.02.10 - 20:04
fleste parten av klagere som kritiserer av bruk av sigaretter tobakk så er dere ikke noe spøtt bedre.Jeg skal vedde at mange som dere lar bilene stå i tom gang i unødig som oser ut eksos som faktisk er verre en sigarett ryker i lufta.Sånne folk skal pokkern bland seg borti hvor mye vi røyker?Ja omtrent som sånne oppfører seg som noe anna politi.Pass derres egne saker.Derre har ikke noen ting og legg derre borti at vi røykere koser oss med røyken-
Av: Av k Svar på innlegget
Feil
09.02.10 - 14:33
Jo, det har vi nå med!! E vel heller dæm som røyke som lætt bilan stå på tomgang e mi erfaring.. får itj nok røyk liksom...
Av: arn Svar på innlegget
Enig med "Barn av røykere"
08.02.10 - 17:39
Jeg har også stått og brekt meg over lukta fra klærne til mine barn. Det stinker forferdelig, og klærne må vaskes for å få ut svineriet. Og dette på grunn av enkelte menneskers totale mangel på hensyn. Jeg synes at de som påfører andre unødige belastninger burde bli nektet slike handlinger. Å nekte barne å være sammen med andre barn på grunn av dette problemet er jo leit. Jeg skal heller ta det opp direkte med vedkommende, og be ham slutte med den j... frauspredininga. Lukter av renvaska klær, metanforurensning, og CO2 utslipp, og for ikke å snakke om all den energien som brukes til klesvask og irritasjon. Mangler bare at man røyker i tillegg...
Av: Odør Svar på innlegget
He-he
12.02.10 - 08:48
Blir som før røykeforbudet på utesteder kom, man måtte jaggu dusje når man kom heim fra by'n, for å orke våkne opp med seg selv... Enig i at å nekte ungene å leike i en heim er drøyt, men du ser jo argumentasjonen hos de som røyker her, det er en rettighet de har og den må søren meg ingen pirke i, altså! Derfor har jeg gått til det skrittet å nekte ungene å gå dit i ukedagene, da det tar tid å få alle uteklær og sko rene, tørre og greie til bruk neste dag. Sønnen min spurte en gang om de ikke visste at det var farlig å røyke, og fikk til svar at lørdagsgodtet hans var like skadelig... Sier sitt...?
Av: Også barn av røykere Svar på innlegget
EINASTE FERNUFTIGE E Å FERBY RØYKING!!
07.02.10 - 20:45
Når en ser innleggan hen så gir konklusjonen seg sjøl. Det er helt tydelig ut i fra uttalelsene at røyking er svært skadelig!!
Av: Overbevist Svar på innlegget
Totalferrbu mot røyking ????????????
04.02.10 - 19:55
Skjønne da æ å at tobak e skadele,å æ te mæ å n røyk i trivele lag,men pris'n e bæst i de lange løp.Æ hi sjøl ti valge me å vårrå nikotinslave,men næggu om at di "høge" hærra/damer ska få bestæm åver mæ i henn saken næ. Hadd æ vurdert å sluta me tobaken,å vyrti møtt me sånn hets som de e i dag,hadd æ iværtfaill itj sluitta. De snakkes om mobbing på skolen,men ka de greinse te henn tobaksjabbe ?????? Nårri e da vel eit fritt lainn ??? Minne mæ om n STOOOR barnehage snart.
Av: snusar Svar på innlegget
????
06.02.10 - 12:03
e det nå gæli me barnehaga å nu da..???
Av: siff Svar på innlegget
Bra tiltak!
03.02.10 - 18:38
De som røyker kan gå over på snusen, så får de nikotinen sin, og slipper å ødelegge andres liv med den dritten.
Av: snuser Svar på innlegget
BEDRE TILTAK
07.02.10 - 00:41
De som drikker brennevin,vin,øl kan gå over til saft,så slipper de å ødelegge andres liv.husk det er ikke røyken som gjør til at mange tusen barn gruer seg til jul og andre høytider.det er ALKOHOLEN.
Av: R Svar på innlegget
Værre og verst
08.02.10 - 17:53
Ja, hvorfor ikke gjøre begge deler... !
Av: sim Svar på innlegget
Er vi femåringer?
02.02.10 - 09:46
Klart røyking er skadelig. Det er det ingen som helst tvil om. Og aktiviseringen av røykeloven på offentlige plasser er nok noe av det beste som er blitt vedtatt på en stund. Jeg er storfornøyd med dagens røykelov. Men jeg tror vi i naive Norge som snart skal kriminalisere alt som er fysj og æsj, må stoppe opp å tenke oss litt om. Denne "uvanen" er faktisk et privat problem, innad i folks familier. Satt på spissen, så kommer det sikkert inn forslag på banneforbud, å sinneforbud en dag også. For vi skal jo ikke ha menneskelige svakheter. Vi skal være perfekte. Jeg røyker ikke, å har ikke tenkt å begynne. Vi må ikke gå for langt.
Av: reflektert Svar på innlegget
Is it yours too
31.01.10 - 22:17
Very nice site!
Av: alexe145 Svar på innlegget
Hoff
20.01.10 - 08:59
Røyking er en gode som vi benytter oss. Det er som sjokolade.. skal vi forby sjokolade også? bare fordi at noen ikke liker det?? spar meg, jeg synes de som røyker godt kan få nyte den goden så lenge de holder seg til reglen "forbudt på offentlig plass"
Av: ikke røyker Svar på innlegget
Du er så uviten!
20.01.10 - 22:09
Ja, barna til røykerne puster også inn "goden", får astma og allergi og svarte lunger i tidlig alder.. men såpass må man jo unne foreldrene sine.. forkortet levealder og helseproblemer senere i livet betyr jo ikke så mye...!
Av: barn av røykere Svar på innlegget
Jepp
02.02.10 - 09:53
og naboungene med... Hvis man ikke gjør som meg, nekter ungene å gå til visse venner i ukedagene vinterstid... Ettersom både inne- og yttertøy, samt vinterskoene må vaskes når de kommer hjem, orker jeg ikke merarbeidet! I helga er det tross alt litt bedre tid, så da kan det til nød gå an, selv om jeg brekker meg på tur til vaskemaskina med all røyklukta... Æææsj, heldigvis bare ett nabohus med innerøyking, de fleste idag har da en smule vett :)
Av: Også barn av røykere Svar på innlegget
bruker ungene som unnskyldning.
07.02.10 - 00:48
hold ungene hjemme i det perfekte hjemmet,og be hjem naboungene.(om du orker da)kan vel bli for mye rot.
Av: j Svar på innlegget
Jeg
07.02.10 - 21:02
har langt ifra noe perfekt hjem, men jeg ønsker å unngå å utsette mine barn for passiv røyking, da jeg ble godt nok innrøykt som unge selv. Naboungene må gjerne komme på besøk, men jeg skal innrømme at mens ungen fra dette nabohuset ennå trengte hjelp med påkledningen, slet jeg med brekningsfornemmelser pga røyklukta i klærne. Samtidig måtte jeg prøve å unngå å vise ungen det, den kan jo ikke noe for at foreldrene ikke har gangsyn...? Jeg vet også at denne ungen får endel kommentarer fra andre unger på at det røykes inne der (ikke fra mine), jeg vet at 11-åringen stjeler tobakk fra sine foreldre og spanderer på "venner" i et håp om å bli oppfattet som cool. så enkelt sagt, NEI, jeg liker ikke røyking, og om naboen vil ødelegge egen helse og egne barns helse, så er det i og for seg ikke min business, men jeg trenger ikke godta røyklukta deres i mitt hus, gjør jeg vel??
Av: Også barn av røykere Svar på innlegget
Nekte ungene
03.02.10 - 09:51
Så.. dette koker ned til følgende: Vi foreldrene skal holde oss unna røyken av hensyn til ungene, men du kan begrense ungenes omgangskrets fordi du "brekker deg" når du skal vaske klær? Hørt sånt vås!
Av: Farsken Ta Svar på innlegget
"Vås" du liksom..
06.02.10 - 12:05
Du e vel bærre enda en røykar som gir faen ti følkan runt dæ du, bærre du får "kosen" din.. ego!
Av: Ikkke røyk! Svar på innlegget
Neida,
03.02.10 - 16:36
de kan gjerne leke sammen ute.... Men ja, når naboene ikke gidder å ta hensyn, men utsetter både egnes og andres barn for passiv røyking, syns jeg det er greit å nekte ungene å gå dit vinters tid. Sommers tid er de flinkere, både til å ta med røyken utendørs og ikke minst å lufte, slik at påvirkningen på ungene blir mindre. Klart det er satt litt på spissen at jeg brekker meg, men det er faktisk sant, klærne er så innrøykt etter et par timer inne der at jeg blir kvalm av å håndtere dem. Jeg fikk fullstendig nok av tobakksrøyk i min egen oppvekst, og har ikke tenkt å utsette mine egne barn for dette! Det er vel lov å ta valg denne veien òg, likefullt som dere røykere kan hevde deres rett til å forpeste deres nærmeste omgivelser?
Av: Også barn av røykere Svar på innlegget
Helt enig
04.02.10 - 18:22
Jeg er i samme situasjon. Jeg har en morsom røyker inne nå om vinteren,og det innebærer at hun ikke får ha sitt barnebarn på besøk. Jeg har vokst opp med petterøseimen liggende som et teppe i hele huset. Da jeg var ung,tenkte jeg ikke på det,men fra tenårene og oppover fikk jeg virkelig merke det. Mobbing var ikke uvanlig....jævla røyker,deg gidder vi ikke leke med din stinkbombe osv osv. Også er det de store helserisikoene disse foreldrene utsetter sine bbarn med. Bare dette er er grunn nok til å totalforby drittn. Dette er et produkt som til de grader er bevist er skadelig for en selv og alle i umiddelbar nærhet. Og ikke bland allt annet vas som sjokolade osv inn i denne debatten.
Av: Jeg også godt innrøyket i min barndom Svar på innlegget
Jeg
05.02.10 - 10:18
er litt heldigere, jeg da, Min mor har tatt til vettes på "gammeldagan", og tar med røyken ut, sommer som vinter ;) Det har bl.a. medført at svigersønnen kan komme på besøk uten å få pustebesvær i flere timer etterpå.... Og så godt det er å kunne dra derfra uten at røklukta henger i hår og klær... Ære være alle røykere som har skjønt at "røyklukt er uuuut - ikke status..."
Av: Også barn av røykere Svar på innlegget
Lovens lange arm rydde opp i tobakksmiljøe!
20.01.10 - 06:30
fåreslår ei strafferamm på 20 år fer ræking. Nu bure vi in en fjærdedel tå lanje. vi må ta råtta på hen ræksvina!! nu ska vi fli opp på øragata hen!
Av: vl Svar på innlegget
Smarte mennesker..
08.02.10 - 18:00
Heheh.,. for et fjernt innlegg.. Det handle bære om å ikke skad sæ sjøl å anner faktisk.. det koke bære ned te det. Å træge følk må tydlevis finn ut når dæm ska slutt sjøl.. ingen må kom å fertæl dæm nå nei. Dæm høre vel itj på lægen sin heller.. e det verskele nå å ta så på vei fer at følk itj vil ha herre forurensninga? E det nå å "klikk" fer egentle? Følk drukne, bli steina og drept rundt oss i verden, og vi bruke energien på å kjemp for å bevar nå som skade oss...
Av: bruke vættet Svar på innlegget
Hvorfor ikke?
19.01.10 - 21:05
Er ikke det verste forslaget dette... I samme slengen kan vi forby produkter som inneholder for mye sukker. Dette vil da selvsagt omfatte alkohol og da spesielt øl som er særs fetende. Fedme er pr idag en av de største helseproblemene som hele samfunnet belastes for. Feite folk burde betale en ekstra avgift, og avgiften burde kunne beregnes ut i fra BMI. På denne måten vil Norges befolkning bli sunnere. Vi vil få mindre sykemeldinger og mindre utgifter til en stor gruppe mennesker som ikke har tenkt med hodet, men med maven.
Av: skammelig røyker Svar på innlegget
Godt poeng
03.02.10 - 09:53
Godt å se at det er noen vettuge folk her også
Av: Farsken Ta Svar på innlegget
Herregud
18.01.10 - 22:07
Så er vi i gang med barnehagen Norge igjenn
Av: Petra ost Svar på innlegget
Kjøretøyene skulle også fått seg en skrape
18.01.10 - 19:56
Når det snakkes om røyking.Når myndighetene er så flinke til og kritiserer folk som røyker bare dem forpesta lufta .Hva med biler lastebiler trailere som lar disse doningen stå på tomgang mins halv time kansje mere som oser ut eksos?Aldri om dette blir noen gang nevnt som forurenser mye verre i motsetningen som en sigarett ryker litt i lufta?Jeg synes at det må gjelde for bilister også som lar bilene stå unødig på tomgang og ikke bare kritiserer røykere det holder det ikke i geip
Av: Av Rød mixdure Svar på innlegget
Nødvendig og ikke nødvendig
15.02.10 - 21:41
Folk må kjøre bil for at norge skal gå rundt. Røykinga fører ikke til noe godt, og ingen trenger den. Ikke vær så snar med å trekke dårlige paralleller.
Av: Røykfri bilist Svar på innlegget
Rar mentalitet..
19.01.10 - 19:39
Enn at dåkk kan sitti å fersvar røykinga?? Helt utrule.. og kæm snakke om barnehage? Du e vel et barn du som ikke vet ditt (og anneran) sitt eget bæste. Det e dæffer staten må ta grep vettu.. følk e så dom at dæm e te skade fer sæ sjøl og anner!
Av: Tenke sjæl.. Svar på innlegget
Ikke nå igjen... Vær så snill
03.02.10 - 09:54
Enkelte skal alltid rakke ned på meningsmotstanderne med "Du er vel et barn du", eller "Du er vel xxx selv du" (Sett inn valgfritt ukvemsord). La oss kjøre saklig debatt i alle fall da.
Av: Farsken Ta Svar på innlegget
Lover og regler
01.02.10 - 09:27
Nasjonaliststaten Norge er våken igjen. Kansje de innfører sengetid for alle innbyggerne snart.... Glad jeg flyttet fra molbolandet for over 20 år siden. Ja...jeg leser Verdalingen!
Av: Pattaya Svar på innlegget
Tænk litt længer.
20.01.10 - 23:28
Sa jo itjnå om åt d va bra å røyk. D e snakk om åt d e etj valg dæm som røyke tar. Finjs ingen persona i Norge som itj e klar over at røyking kanj før t kreft å diverse lungesykdomma.
Av: Petra Ost Svar på innlegget
"VALG"
01.02.10 - 10:42
e itj nå VALG ferr ongan og dæm rundt røykeran da!!!!!! Ongan kan itj bærre sei at fereillern ijt ska røyk in! E det så vanslele å ferstå ferr dæ det? Greit, vess du hadd budd som en eremitt i ei hul i fjelle, så kunna du gjort som du villa.. men son e itj værdn dessværre...
Av: Tneke sjæl.. Svar på innlegget
o m g...
01.02.10 - 15:12
trur itj du at dæm som røyke hi såppass t vætt at dæm går ut eiller sett poinni vefta på kjøkkene å røyke eiller! vi e itj dom da sjøh! i værtfaill itj stokk dom!
Av: røykende småbarnsmor Svar på innlegget
"dom"...
03.02.10 - 18:34
Jo du e vel litt "dom" vess du trur de hjølpe å sitti under vefta ja.. ..!! den som røyke kjenne jo itj røyklokta.. dessutn har d itj me å vårrå dom bestandi. Det går an å vårrå intelligent, men egoist å!!!
Av: Tenke sjæl Svar på innlegget
Itj
02.02.10 - 10:02
all som gjær d nei!! Men æ e eni me dæ, de fleste røykeran idag tar hensyn te egne unga og går ut eller finner andre løsninger. Men som renholderen på skola sa, d e itj vanskeli å kjenn kolles heima de røykes inn i, d stanke godt tå ænkelte onga sine klea... D verste e at ongan lett bli mobba fer en stank dæm itj kan nå ferr, e itj så arti å kom heim åt a mor ån far å fertæl at'n bli ærta fer at d lokte tå klean? Bra at du i d minste itj røyke oppi ongan din :)
Av: Også barn av røykende foreldre Svar på innlegget
hmm
02.02.10 - 23:54
æ e sjøl onge av røykera! men my hi ferainra sæ sia 80-90 tale! fereiller'n tok ikke hænsyn t oss onga å røkt in nemme oss! men personle hi æ ikke hatt nå konsekvænsa fra e! ja æ hi allergia, men d e nu meir genetisk einn nå ainna! men æ klar itj å røyk nemme ongen min pga at d passe sæ'tj. ikke røkt æ mens æ gikk gravid å amma heil! ska æ røyk in så veinte æ t ongen hi lakt sæ å da står ruta opp! ikke lokte d tå klean å itj inn på stua om mårrån når vi sti opp! hi foinni ei fin løsning på d probleme å ongen min kjæm først! :-) men æ syns nu fortsatt d e tåpele å ska lag total ferbud mot røyking; truidd herre va eit fritt lainn æ.. men d skjer ut som æ tok feil der gitt! itj nånn ska kom å fertæl mæ ka æ hi låv t å itj i min egen heim.
Av: røykende småbarnsmor Svar på innlegget