Millonoverskudd for Vømmølfestivalen
Overskuddet av Vømmølfestivalen blir antakelig på rundt en million kroner.
POPULÆRT: Vømmøl er kjempepopulært og en viktig inntektskilde for idrettslaget.
Del artikkelen på Facebook

Det opplyser festivalleder Geir Ove Sagvold til Trønder-Avisa. Festivalen omsatte for omlag 3,3 millioner kroner, og nettooverskuddet blir rundt en million kroner.

– I realiteten er overskuddet enda litt større, siden utgiftene til blant annet teltleie og vakter går til idrettslaget selv, forklarer Sagvold. Vømmølfestivalen drives uten noen form for tilskudd fra det offentlige. Mens rundt 10.000 mennesker omkranset toget på sin vei til parken, var rundt 4.000 til stede på familiearrangementet etterpå. På festen lørdag kveld var det rundt 7.000 frammøtte i Folkeparken.

Tips en venn om denne saken !
 

Skriv din mening
Send meg svar
 
Vømmøln
14.06.10 - 23:39
Tænkt å sei at vi som yte litte pr,å jølp te bådde førri å uinn Vømmøln bli litte "glømt",å synes de bli litte lite ijænn ferr jobban.Men så sjer æ innlægge om båt,å Røde Kårs,å trække de te bakers i de stille,å æ støtte de i fuille månn.Mytji heiller gi n lit'n skjærv te V.R.K,så dæm kain få sæ n tilfredsstillanes båt,om uheille e ut nånn gång seinar.
Av: Martin Sand Svar på innlegget
svar til festivaltilhenger
14.06.10 - 22:02
Du kan ikke være så mye til en festivaltilhenger i deg når du klager på 300 kr for og komme seg inn til vømmøl.Jeg har faktisk lagt nesten 30 år på farting inn og utlandet på store festivaler.Jeg har vært på en festival nu nylig som billet pris ca 2600.Så kommer camping på 450 kr parkering 300.Der får jeg hverken øl eller mat i den prisen.Så kommer flyreisa buss taxi hotell koster det og.Så klager du over for skarve 300 kr for og komme seg inn til parken?Ærlig talt da må du bare hold deg heim
Av: Av b Svar på innlegget
svar til festivaltilhenger
14.06.10 - 22:02
Du kan ikke være så mye til en festivaltilhenger i deg når du klager på 300 kr for og komme seg inn til vømmøl.Jeg har faktisk lagt nesten 30 år på farting inn og utlandet på store festivaler.Jeg har vært på en festival nu nylig som billet pris ca 2600.Så kommer camping på 450 kr parkering 300.Der får jeg hverken øl eller mat i den prisen.Så kommer flyreisa buss taxi hotell koster det og.Så klager du over for skarve 300 kr for og komme seg inn til parken?Ærlig talt da må du bare hold deg heim
Av: Av b Svar på innlegget
Million overskuddd
14.06.10 - 15:25
Kanskje en ide at Verdal IL sponser Verdal Røde Kors Hjelpekorps, med en skikkelig kraftig redningsbåt som kan brukes i elva under Idrettslagets arrangementer da ? Den kan jo også brukes ellers når VRKHK trenger båt for søk etter druknede/savnede personer i sjøen. Og gi litt til en slik båt, det hadde vist at Verdal IL er opptatt av sikkerheten rundt sitt eget arrangement, samt at de hadde oppnådd litt positiv omtale av den grunn også ved og gi litt til et slikt formål.
Av: Suzuki GSX Svar på innlegget
tips om bruk av overskudd
13.06.10 - 15:43
med ett så stort overskudd av vømmelfesten til det beste for v.i.l kan det være et tips til styre i i.l.etter den siste tragisge hendinga samme helga som festivalen var,og det har kommet fram at røde kors i verdal, har ingen tilfredstillende båt før søk i fjorden. verdal i.l.starter en innsamling til dette med i gi 50 000kr i bidrag og med at de får ha tilgang til båten i di helgene det er fest i parken
Av: sammfunsintresert Svar på innlegget
>god ide
14.06.10 - 00:33
Dette var faktisk en meget god ide som jeg håper avisa følger opp mot både idrettslag, kommune og næringsliv.
Av: c Svar på innlegget
Prisen.
12.06.10 - 13:22
Jeg mener det er alt for mye med 300 kr i inngangspenger i parken, med mindre man kan få med en øl eller to i prisen.. Eller gratis mat.. Da hadde 300 kr vært greit.
Av: festivaltilhenger Svar på innlegget
Bli rørt over all innlegga
10.06.10 - 15:22
Synes det er fantastisk å se så mange engasjere seg. At folk ikke har mulighet til å betale 300 i inngang stiller jeg meg undrende til. Hvis man sparer, så er det 25 kr pr mnd. Det err mange av oss som må spare til forskjellige ting. Synes og det er topp med et så stort overskudd. Regner med at VIL har råd til en billigere treningsavgift :)
Av: Småsparer. Svar på innlegget
Glad for det vi har
09.06.10 - 23:23
Jeg tror vi får prise oss lykkelig for at de ikke prisbelegger noe mer enn inngangen i parken, i kapitalistiske Norge. Eks: -100 kr for påmelding av selveide kjøretøy til opptoget på dagen, +50kr miljøavgift for eksosforurensning og høyrester og annet søppel under opptoget. Vi må nok være glad for det vi har. Det er ikke mange i Norge som kan skilte med noe så særegent som Vømmølfestivalen. Jeg vil heller betale svimlende 300kr inngang for "lavprismusikk"(elsker denne GENIALE FESTIVALEN), enn å risikere at den kommer bort pga banal krangel. Da blir den til slutt bare et minne...da ville vi angret da... Ære være alle dere som står bak denne festivalen. Dere setter Verdal på norgeskartet med noe så positivt, og det trekker turister fra alle landets hjørner!
Av: Takknemlig Svar på innlegget
jaja
09.06.10 - 18:48
Uansett ka dåkk mæn, så e æ fullstendi uenig me dåkk AILL. Å æ har rætt i alt. Go janteloven. Du måkke komme her å komme her...;)
Av: grimusn Svar på innlegget
Hvor er det blitt av positiviteten?
09.06.10 - 14:04
Vær litt positive folkens! Her gjør Idrettslaget, med mange hundre frivillige foreldre/foresatte en kjempeinnsats for at deres barn & unge skal få drive med fotball, uansett nivå! Dere syter å klager over alt og alle! Hvorfor ikke være stolte over at vi faktisk har en festival som overlever år etter år! Dere burde skamme dere! i 2010 er ikke 300 kr FOR mye, er enig i at det er nok, men det har vi råd til, ALT koster i dagens samfunn! Tenk på at pengene går tilbake til ungdommen! Og til sist vil jeg bare si at sikkerheten på festivalområde er veldig bra, det går ikke an å si noe annet! Takk til Verdal Idrettslag og deres medlemmer for en flott Vømmølfestival!
Av: Kalle Svar på innlegget
Til Kalle
09.06.10 - 16:34
"det har vi råd til".. snakk for deg selv er du snill. Det er ikke alle som har like god råd skjønner du, iallefall ikke studenter som lever på 6000kr i mai, ikke får stipend i juni, og i værste fall ikke får noen sommerjobb.
Av: andrea Svar på innlegget
Til Andrea
09.06.10 - 19:25
De som ikke har råd til å være med på vømmølfestival,trenger heller ikke å være med. Det er frivelig og betale seg inn i parken. Ser John Cleese skal ha show i olavshallen. Men med inngangspris på 1000 kroner for en snau time,velger jeg ikke å dra. Og det er faktisk valgfritt om jeg skal dit heller ikke. Skjerpings. Når skal vi få bukt på sjalusi og jantelov her på Verdaln????
Av: Enig med Kalle Svar på innlegget
Til "Enig med Kalle"
10.06.10 - 11:21
Snakk om diskriminering!! "De som ikke har råd trenger ikke å være med".... seriøst?? Er ikke inkludering og fellesskapet sentralt i rotmos univers? Hører jeg blå blå vind...????
Av: andrea Svar på innlegget
Nei
10.06.10 - 13:34
nå syns jeg du trekker det litt langt... Vi må alle vurdere hva vi har råd til ut fra egen økonomi, jeg kan heller ikke unne meg alt som hadde vært gøy.... Du er da sikkert ikke alene om å være student med dårlig råd? Ha med å tromme sammen venner til et "privat arrangement" med vømmølmusikk og god drikke, så kan man evt gå en tur og kikke på livet.... Det er tross alt ikke en menneskerett å gå på alle fester/konserter/festivaler som arrangeres i området!
Av: Lille My Svar på innlegget
Høyrevridd Lille My..
10.06.10 - 16:31
Det er likevel et poeng at rotmos vømmølfesivals blodrøde verdier skal stå og falle på om man har penger eller ikke.. Kanskje du ikke har satt deg inn i politikk, og ikke helt forstår hva jeg mener med dette. Vømmølfestivalen bør være for den jevne verdaling, og også for en verdaling med litt mindre råd.
Av: andrea Svar på innlegget
andrea
10.06.10 - 18:30
Vømmøl er for alle! Festivalen er også for alle,men det koster som alle andre festivaler. Du kan jo når som helst høre blå blå vind og drømme deg bort i de røde fantasier der allt er gratis og ingen skal tjene på noe. Jeg betviler sterkt på at festivalen hadde fått fortsette hvis dette var mot rotmos verdier og tanker rundt vømmøl. Han har jo selv sagt at dette var den beste festivalen siden starten. Da må du heller være taknemmelig for at tusenvis av frivelige har stått på for å skape denne festivalen for det den er. Det er faktisk alle dem som har sine barn i VIL og som får igjen for slitet. Som du sier det,pisser du på dugnadsåndog frivelighet i VIL. Hva om festivalen skulle lønne alle sammen....da tror jeg vi hadde fått en høyere billettpris gitt
Av: Fortsatt enig med Kalle Svar på innlegget
kjære Andrea
10.06.10 - 18:22
Ikke si mere dumt nå.
Av: ap-velger Svar på innlegget
Ap
10.06.10 - 23:23
Spesifiser??
Av: andrea Svar på innlegget
Hmmm.
10.06.10 - 18:17
Vømmølfestivalen er for den jevne verdalingen det. 300 kroner i inngangspenger har de aller aller fleste råd til. Om de ikke har det, så bør de tenke langsiktig å ønske seg penger til biletten i julegave, eller bursdagsgave. "Allemannsretten" gjelder ikke i folkeparken når det er arrangement der, selv om flere tydeligvis mener den burde ha gjort det. Onkel Skrue bor i Andeby, men det skulle ikke forundre meg at mange av hans etterkommere bor netopp her i Verdalen, for snakk om gjerrige og kranglete folk!!!
Av: Madam Stornes Svar på innlegget
Joda
10.06.10 - 17:34
men vømmølfestivalen er mer enn festen på lørdagskvelden..., og resten koster vel ikke å delta på. Har man ikke råd til å gå på festen, har man ikke. Enig med posteren lenger opp, sparer man 25 kr i mnd har man inngangen til neste år.... La idrettslaget ha inntektskilden sin, de gjør en kjempejobb for ungdommen hele året... :)
Av: Lille My Svar på innlegget
Lille My
10.06.10 - 23:25
Kjenner ingen som bruker 300kr pr. lørdagskveld jeg.. har vel ikke så rike venner som du.
Av: andrea Svar på innlegget
kjære du...
11.06.10 - 21:47
... du får bynn å sammel flaska,så bli du me på vømmøl neste år du å! må itj lætt opprådd`n ta dæ!! lykke te neste år!!
Av: Ras-nissen Svar på innlegget
Det er bare
11.06.10 - 18:34
å spare, om du virkelig vil dit. Man vet når festivalen arrangeres, og kan begynne å spare i god tid. 300 kroner er ikke avskrekkelig. Sutring.
Av: JKB Svar på innlegget
Poengterer
11.06.10 - 11:01
bare at vømmølfestivalen er mer enn lørdagsfesten, trenger ikke å bruke 300 kroner for å få med deg festivalen. Deltagelse på festen er frivillig... Har du ikke råd til åbetale deg inn på festen, er ikke det Verdal ILs problem, når 7000 andre tar seg råd er det ikke behov for å sette ned prisen, litt kynisk sagt. Overskuddet går tilbake til barn og unge i Verdal, såvidt jeg har forstått har bl.a idrettslaget gått inn med midler i forbindelse med bygging av ballbinger og baner ved skolene i kommunen. Dette viser et flott samfunnsengasjement fra idrettslagets side som de burde få honnør for, da det kommer alle unge tilgode ikke bare de som er medlemmer i VIL. Hvis du synes at Vømmølfestivalen og lørdagsfesten er verd å prioritere foreslår jeg at du begynner å spare nå, slik at du har til billetten og ei flaske brus neste år. Hvis ikke, la de som ønsker det dra på Vømmøl og betale for det - du verdens min så mange kakelotteri som måtte arrangeres for å kompensere om billettprisen ble halvert :)
Av: Lille My Svar på innlegget
Flott
09.06.10 - 13:12
Flott me overskudd i idrettslaget. Her e det Jantelove som gjeld sjer æ på kommentaran. Herre pængan kjæm gått med i idrettn i Verdal,og det e itj mang idrettslag som kan skilte me sånne tall. Vil forøvrig minn på dæm som syte om at det fortsatt e frivele å fårrå neddi parken. Det e frivele å kjøp brus og det e frivele å kjøp pøls. Synes opplegge i år va kjæmpe bra,å det tru æ han Hans Rotmo synes å! Med det samma håpe æ da at idrettslaget klare å sjå annia idretta en fotball. Vi har nu en gryende interesse fer rugby i Verdal,med David Watson som primus motor. Ka me å gi dæm ein hjølpende hånd,både me økonomisk støtte og evt det dæm har bruk fer....
Av: Positiv Svar på innlegget
hmm
09.06.10 - 12:42
hvor mye fotjeneste har arrangjørene på pommes frites og pøls til kr 50 og en halv liter brus til kr 30..helt vilt er dette.hva med en barnefamilie på 4-5 medlemmer.kan bli helt ruinert,rart ingen setter foten ned og reagerer på slikt.
Av: grådig Svar på innlegget
Overrasket
09.06.10 - 14:02
Det tydelig at mange ikke har den ringeste formening i hva det koster å drive et idrettslag med flere hundre aktive. Overskuddet vil garantert ikke gå til noen enkeltpersoner, men til fellesskapet i idrettslaget og andre som ikke er tilsluttet dette. Regner med at de mest kritiske heller ikke er kjent med at Verdal IL gjennom år ved gode overskudd fra "Vømmøl" har støttet bygging av flere "ballbinger" rundt omkring i kommunen med flere titusentalls kroner. Kanskje dere "kritiske" er i den foreldregruppen som aldri stiller opp på dugnad eller tar del i kjøring til kamper etc., men overlater mye av foreldreansvaret til idrettslagene i bygda. Mye av det som er kommet inn går også til opprustning av parken som brukes av flere enn lagets medlemmer som til eks. russen, barnehager og rusarrangement for å nevne noen. Det er prisverdi av Verdal il lager et gratisarangement for barnefamiliene, og fortjener heller ros i steden for ris. Hvor mange flere er det som gjør dette? Så til prisene. Hva koster det å for en barnefamilie å gå på kino og hva koster en flaske brus der eller på en eller annen bensinstasjon i forhold til butikk eller en hambuger på "Kysten Rundt" for å nevne noe som jeg tror dere mener er greit? Hva koster det å komme inn på en RBK-kamp? Regner også med at det ikke var gratis på siste KIZZ- eller ACDCkonsert. Hvor blir disse pengene av tro? Vær også klar over at idrettslaget tar på seg et stort økonomisk ansvar, omtrent 2. mill. kroner ved en slikt arangement. Hva om det blir regn og billettsalget svikter. I slike tilfeller bør det være en buffer som selvfølgelig må tas av overskuddet.
Av: Provosert Svar på innlegget
Til Provosert
10.06.10 - 11:23
"Mange har ikke den ringeste formening om hva det koster å drive et idrettslag" En million i året? Ikke rart det blir lite penger igjen til viktige formål her i verden..
Av: Provosert over provosert Svar på innlegget
Hvilken jobb
10.06.10 - 22:57
lag og foreninger gjør for samfunnet. Bøyer meg i beundring! Dersom du tar kostanden med å drive eks. Verdal idrettslag, må du nok gange din million flere ganger for å komme fram til den reelle kostnaden og som må skaffes til veie på en eller annen måte. Men hva gjør vel det så lenge en sparer samfunnet for mange ganger dette. Anbefaler deg å ta et tak,
Av: Fortsatt provosert Svar på innlegget
Du kan nok
12.06.10 - 17:54
bare gi opp... Helt enig med deg, det er mange kostnader forbundet med drift av et idrettslag som folk vanligvis ikke tenker på, men jeg tror ikke du får folk som ikke har vært med i "styre og stell" til å skjønne det.... God Helg, nå skal jeg på "bøgda-fest" der overskuddet går til drift av "huset" hvor bøgdas brylluper, konfirmasjoner og stordager holdes. Herlig at vi har folk som gidder å stå på for å holde liv i idrettslag og bøgdaliv!! ;)
Av: Lille My Svar på innlegget
Overskudd
09.06.10 - 12:08
Høres bra ut for Verdal IL Fotball ungdom :-)
Av: medlem VIL Svar på innlegget
Gå i 0
09.06.10 - 11:48
E det itj meninga at arrangemang ska gå i null? Poenge e vel å itj få underskudd? Å selfølgele bør overskudde deles me de besøkende te næste år. En hæl million i overskudd! Det trøng nu itj å vårrå som my. Nei, hælver inngangspængan te 150 kr, det e mer inn nok. Da blie vel 500 000 i overskudd næste år da.. Men særriøst, ka ska overskudde brukas te?? E vel itj lommpæng åt band, og ledelsa???? Må nå brukas fer å få te e rættele bra me band osv næste år da. De e sekkert nå anna følk enn idrettslage som ha trøngt pængen og, få sjå om idrettslage itj e så grisk at dæm ska ha alt fer sæ sjøl, men dele me anner som trøng de mer.
Av: sarve Svar på innlegget
Poenget
09.06.10 - 20:01
med arrangement i idrettslagets regi er å få overskudd, som igjen skal gå til å drive idrettslaget... Ikke billigst mulig fylleslag for verdalingene ;) Mest mulig overskudd på arrangementene betyr mindre kakelotteri osv på oss foreldre som har aktive barn: Hurra for store overskudd!!
Av: Lille My Svar på innlegget
!
09.06.10 - 09:02
Bra med overskudd, men heller ikke rart med 300 krona i inngang ! Latterlig dyrt !!!!!!!!!!!!!!!
Av: ! Svar på innlegget
300 er ikke dyrt ?!¤%"¤!!!
09.06.10 - 16:27
300 krona inngang e ikke "latterlig dyrt" Får jo råd te å kom dæm som går på trygd å :) Håpe det fortsatt er like billig neste år :)
Av: nav Svar på innlegget
Money money money..
08.06.10 - 23:28
Ka ska overskuddet brukes te da? Gyrrå e likar for følk næste år? På koss måt i tilfele?
Av: Lill Svar på innlegget
Jej!
08.06.10 - 20:44
da har dæm råa te at vi får belliar inngang næste år kanche da :) De e jo vi som hi betald ingang som hi æren!
Av: rikks Svar på innlegget
Forbedringa te neste år
08.06.10 - 20:30
Håpe nå at komiteen og arragøran kjems te å finn på nå nytt te neste år. Det e virkelig på tide me nå nytt, for det e jo det samme hvert år. Samme opptog, samme familieshow, samme fyllefest. Det e klart plass for forbedringa på alle plan. For mæ og mang andre, så bli det for my med 7000 på festen. Sjøl valgt æ å ikke gå dit i år. Det trengs klart forbedringa rundt sikkerheta rundt arangementet.
Av: Arne Hammer Svar på innlegget
Sikkerheta?????????
09.06.10 - 20:47
Ka va feil me sikkerheta? D e vel itj så mang arrangement såm har beir sikkerhet.
Av: Trofast Vømmling Svar på innlegget
?
08.06.10 - 22:40
Hvorfor forandre på noe som fungerer? If it's not broken, dont fix it ;)
Av: porrjens Svar på innlegget
Stolt av byen og bøgda vår.
10.06.10 - 03:00
Æ e stolt av at vi klare å gjennomføre et så stort arrangement og det e frivillig å delta om kvelden på dagtid er opptoget og dagprogrammet gratis, hvem andre kan legge fram noe sånt i NORD-TRØNDELAG uten statstøtte og kr.300,- er ikke mye å betale pro pers., parken skal utvikles slik at vi kan i framtiden få større artister og band hit. S.E.Selnes jobber stadig med store artister. Han fikk ÅGE hit atter en gang og ÅGE vil SPÆÆL HEN på en scene som er skreddersydd for dem. Summen av alt dette er at vi må ha inngangspenger eller så går vi KONKURS. Æ har vært på andre steder/festivaleer i landet og uten inngangspenger så går ikke sånne ting ihop, Så konklusjon for å bli ber må vi ha inn penger. Et hjertesukk t-slutt, toilettforholda/kapasiteten må bedres for her henger vi etter, se til SEL/SELBU der dette er ordna på en enkel måte. Festival-campen va helt enorm i år, her kan vi også bli bedre bl.a. strøm til alle som måtte ønske d. ØNSKE ALLE EN FORTSATT GOD PARKFESTSOMMER.
Av: karsken Svar på innlegget