Overtar etter Inderhaug
Isa Katharina Gericke blir ny Gudrun i «Spelet om Heilag Olav» til neste år.
DEN NYE GUDRUN: Isa Katharina Gericke overtar den røde kjolen til Gudrun på Spelscenen neste år. Foto: Paul Bernhard
Elin Sofie Lorvik
Publisert 27.07.2009 - 09:30
Stiklestad Nasjonale Kultursenter har engasjert sopranen Isa Katharina Gericke i rollen som Gudrun i oppsetningen av Spelet om Heilag Olav i 2010.
Slutter etter 14 år
Gericke overtar Gudrun, som en av hovedrollene i Spelet, etter en velrenommert sanger og skuespiller. De siste 14 årene er det Eir Inderhaug som har fylt rollen til den forvirrede jenta i amfiet på Stiklestad. Tidligere har blant annet har Julia Back, Liv Ullmann, Gudrun Waadeland, Sidsel Ryen, Bentine Holm, Toril Eriksen, Iselin Alme og Guri Schanke spilt Gudrun-rollen opp gjennom årene.
Bosatt i Tyskland
Isa Katharina Gericke er født i Berlin, men vokste opp på Namsskogan i Nord- Trøndelag. Utdannelsen har hun fra Norges Musikkhøgskole og Hochschule der Künste i Berlin.
Isa har spesialisert seg innen Lied-og romanse genren, og har i den sammenheng deltatt ved flere festivaler i inn- og utland.
Åpnet operaen
Isa var med i åpningssesongen da den nye operaen i Oslo ble innviet, da som ”Euridice” i Monteverdis ”Orfeus”. Hun er også en av initiativtakerne bak Oslo BarokkOpera, og siden 2001 har hun vært kunstnerisk leder for de årlige Glogerfestspillene på Kongsberg.
Annerkjent sopran
Hun vant førsteprisen i Dronning Sonjas Musikkonkurranse i Oslo/Trondheim i mai 2001. Året etter mottok hun prisen som «Årets nykommer» under festivalen Kissinger-Sommer i Tyskland.
Høsten 2003 debuterte hun ved Den Norske Opera som ”Grete” i Humperdincks ”Hans og Grete”. Som solist har Isa vært engasjert med bl.a. Oslo Filharmonien, BBC Symphonic Orchestra, Tsjekkisk Filharmoni, KORK og Stavanger Symfoniorkester.

16.08.09 - 10:58
|
|
På premieren i år var været grått, men det var ikke regnvær eller kaldt, likevel var det glissent i amfiet. Så akkurat DEN dagen kan man ikke skylde på været.
Kan hende interessen har dalt, i takt med at det stadig dukker opp nye spel rundt om i Trøndelag og resten av landet forøvrig.
|
| Av: JaBe |
Svar på innlegget |

14.08.09 - 15:45
|
|
te å vårrå eitt så uinteresant æmne syns æ.
|
| Av: Laila |
Svar på innlegget |
 |

19.08.09 - 18:54
|
|
Du hadd en kommentar på dein og ja... hehe.
|
| Av: Zippei |
Svar på innlegget |

13.08.09 - 11:05
|
|
Spelet trenger det for å leve lenge... Spennede kunstner, men hjelper det publikumstilstrømmingen til forestillinga, mon tro?
|
| Av: Skeptisk III |
Svar på innlegget |
 |

13.08.09 - 23:13
|
|
Det er en fin balansegang, det med fornyinger og tradisjon. Men jeg tror ikke at det var fornyingene sin feil at det var publikumssvikt denne Olsoken. Det var rett og slett været. Absolutt alle forestillingene, unntatt den siste, var preget av mye regn, og da friste d ikke mye å sitte i et utendørs Amfi. Vi vet jo alle hvordan det gikk den siste forestillinga den 29. Juli? Da var det bilkø fra Stiklestad og helt til Øra og stappfullt på Stiklestad og i amfiet. Alle sitteplassene var utsolgt, og det var solgt over 300 ståplasser. Men jeg skal ikke nekte på at enkelte dropper Spelet pga. Winges forandringer, og det respekterer jeg selvsagt. MEN, mens Winge har holdt på, så har det tilkommet UNGE "fans" og det er kjempepositivt! Det er jo de som skal se Spelet i fremtiden....
|
| Av: Student |
Svar på innlegget |
 |

14.08.09 - 10:04
|
|
Trokke det du.. Folk kommer uansett vær for å se spelet.
|
| Av: Lef |
Svar på innlegget |
 |

15.08.09 - 12:31
|
|
I fjor forklarte man nedgangen på SNK med været og i år forklarer man sannelig nedgangen nok engang med været, til neste år forklarer man............. med været, "så slåss dei og slik held dei på"
|
| Av: Været |
Svar på innlegget |
 |

14.08.09 - 17:25
|
|
Noen folk kommer ja, men ikke så mye som hvis det hadde vært fint vær. Det er jo årets Spel et bevis på! I stedet kom det kjempemange den 29. Juli, når det var fint vær. At det også var Olsokdagen hadde også litt å si, men regnet gjør at mange dropper å se Spelet
|
| Av: Student |
Svar på innlegget |

12.08.09 - 15:29
|
|
"overtar den røde kjolen". Farsken å ja. Kaijn den it bli blå jænn da!!!
|
| Av: Christina |
Svar på innlegget |
 |

13.08.09 - 10:24
|
|
Det er bare et uttrykk. Det e ingen som sei at den blir rød. Kan hend d blir noe helt annet sia d e ny regissør neste år
|
| Av: Student |
Svar på innlegget |
 |

17.08.09 - 18:31
|
|
Kjolefargen er faktisk viktig symbolikk i spelet.. Gudrun bør ha blå farge (det uskyldige barnet) Helga bør ha rød (kjærlighet og energi), og kongen skal selvfølgelig ha kongeblå.. hva om neste års regissør kommer og sier "nei, nå er vi lei av kongekappa, vi lager ei ny - kanskje rosa??? Nei, fargene har mye å si i spelet.. Regner med de fleste mener det.
|
| Av: Kari |
Svar på innlegget |

09.08.09 - 10:48
|
|
Teater og Spel står sterkt i Verdal, og det er flott at engasjementet er der. At andre, slik som "Skeptisk" ikke ser verdien av det må vel også tolereres, selv om jeg savner hva annet "sanfunnsnøtti" Hun/han mener innbyggerne i Verdal bør fokusere på. Jeg mener det er plass til både engasjement for Spelet og andre samfunnsnøttie ting å fokusere på:)
Er spent på neste års Gudrun. Håper hun ikke blir dømt nord og ned før Spelet er i gang.
|
| Av: JaBe |
Svar på innlegget |
 |

11.08.09 - 19:56
|
|
Hva ser jeg ikke verdien av? Merkelig at en kommentar om en sangerinnes alder av enkelte kan tolkes som manglende engasjement synes jeg er merkelig sagt. Det er vel heller det som kalles engasjement kanskje?
Det å derimot bare sitte å synse omkring andres innlegg uten selv å komme med noe, er derimot ikke engasjement, men et ønske om å skape uenighet for uenighetens skyld.
|
| Av: Skeptisk |
Svar på innlegget |
 |

12.08.09 - 21:11
|
|
Er to som skriver med navnet Skeptisk her. Og det er den andre skeptiske som har litt manglende engasjement for Spelet. Greit for ham/henne, selvsagt.
|
| Av: |
Svar på innlegget |

08.08.09 - 20:31
|
|
For mæ så konstantere æ at teatret e sterkt på Stekksta'- klare itt å sjå ka som e så utrule' me spelet. Opphysa av enkelte spør du nu mæ, det må da vårrå nå anna samfunnsnøtti å fokuser på einn akkurat nån som gaule på'n scen?
|
| Av: skeptisk |
Svar på innlegget |
 |

14.08.09 - 13:48
|
|
Såg spelet en gång,koret va bra !! Men ælles va e labert ja. Bruk lokale skuespillere og kutt ut de som ska vårrå så flink,da kan det hend at d bli igjænn nån krona å betal gjelda t snk med. Eller e itj e meininga dæm ska betal den sjøl kansje ?? Nei no hoill æ på å glømt e ja!!! Det e jo skattpængan vårres som ska betal gjelda ætte hotælle nån nara på dåkk.
|
| Av: noldus |
Svar på innlegget |

06.08.09 - 00:38
|
|
Ska vårrå ei veitj da.. men hu eir såg itj så gammel ut kanskje.
|
| Av: vh |
Svar på innlegget |
 |

08.08.09 - 13:11
|
|
Syns itj Gericke ser så veldig gammel ut heller æ da, i forhold t Eir. Henne blir kjempebra!!
|
| Av: Student |
Svar på innlegget |

03.08.09 - 18:27
|
|
Hvor gammel skal Gudrun egentlig være? En liten jente? Isa Gericke er jo nesten 40...
|
| Av: Skeptisk.. |
Svar på innlegget |
 |

06.08.09 - 11:52
|
|
Nu må dåkk itj vårrå så negativ!! Hva så om Isa Gerice er "nesten 40". Vet dere hvor gammel Eir Inderhaug er? Hun er 38. Altså "nesten 40" Utrolig hva litt sminke kan gjøre vet dere. SLUTT Å SUTRE!! Dette blir spennende! Det er på tide med en ny Gudrun!
|
| Av: Student |
Svar på innlegget |
 |

11.08.09 - 19:47
|
|
Nok en røst fra "utom bygda" som hater alt av tradisjon og historie.. For all del - forny det som kan fornyes..! Du har vel ikke sett Spelet mange år heller du.. slekt med regissøren kanskje??
|
| Av: Skeptisk |
Svar på innlegget |
 |

12.08.09 - 23:45
|
|
Kan vel itj sei at æ e "utom bygda" når æ e verdaling vel?? Dessuten, viss Spelet hadd virri helt likæns som d va når d starta, så hadd itj publikumstallet virri like bra. Nån ganga, så kjæm d ein regissør og gjør mye nytt, og et annet år, så kjæm d nån å tar tilbake ting som det va. DESSUTEN har jeg fulgt med Spelet fra baksiden i flere år nå, og er både enig og uenig i ting som er gjort av de forskjellige regissørene. Ser også fram t neste år, for da kjæms d t å bli store forandringa. Det året Spelet ikke blir diskutert, så er Spelet dødt. Det e vel heller du, "Skeptisk" som ikke tåle å bli motsagt?? Du må da tål at enkelte itj meine d samme som dæ, å vil diskuter det??
|
| Av: Student |
Svar på innlegget |
 |

13.08.09 - 19:02
|
|
Når overskrifta er "KUTT UT!!", vil jeg ikke akkurat si det er å appelere til diskusjon...Det er vel heller du som angriper, og ikke tåler motsigelse.
|
| Av: Skeptisk |
Svar på innlegget |
 |

14.08.09 - 17:28
|
|
Jeg vil gjerne ha motsigelser ja, ellers hadde det vært kjedelig å skrive innlegg her :-)
|
| Av: Student |
Svar på innlegget |
 |

08.08.09 - 13:08
|
|
Eir er født i 1971 og blir 38 i løpet av året, hvis du ska vårrå så veldig nøye på d.....
|
| Av: Stduent |
Svar på innlegget |
 |

06.08.09 - 23:44
|
|
Kongen ska egentle vårrå i 30 årå å...men nordin e litt åver 50....men sjer ønger ut han å, som Eir.....
|
| Av: A B |
Svar på innlegget |